Sits och inverkan

Jag jobbar jämt och ständigt med min sits och med min inverkan, desto bättre sits och inverkan – desto bättre häst och bättre poäng. I början av min ”dressyrkarriär” hade jag en hemsk sits, min handställning var långt ifrån perfekt, mina fötter pekade utåt vad jag än gjorde, mina armbågar sköt utåt och jag hade ingen bra hållning alls. Jag märker en skillnad på min sits om jag jämför med då och nu, men det finns fortfarande massor med saker jag vill ändra med den.

Detta är dem tre viktigaste punkterna jag fokuserar på nu:
Min hållning.
Detta jobbar jag med överlag, faktiskt. Jag har en fin hållning inne på banan, men hemma och vad jag än gör förutom ridningen så har jag en hemsk hållning. Jag försöker att tänka på att sträcka på mig och ”visa upp mitt fina halsband”, som en av mina gamla tränare en gång sa till mig, oavsett om jag rider ett program, rider ute i skogen eller går i skolan.
In med tårna.
Jag har jobbat med detta länge och det har blivit bättre, i skritten och i traven är mina tår vinklade såsom dem ska men så fort jag galopperar så pekar båda utåt, den vänstra något mer än den högra. Jag har egentligen ingen aning om hur jag ska förbättra detta, jag har svårt att tänka in med tårna hela tiden när jag rider för då glömmer jag bort att inverka, det kanske vore något att sätta fast ett band i sadelgjorden och sätta det runt fötterna?
En rörlig hand.
Mina händer har börjat hitta till den rätta handställningen, så numera ligger mitt största fokus på en mer rörlig hand. Jag blir lätt stum i handen och håller och håller tills hästen, förhoppningsvis, släpper till och blir mjuk i sidorna. Det jag ska tänka istället är att röra lite på handen och leka med bettet och på så sätt lossa hästen.

DSC_0077
Här ser man problemet med mina tår.

Kommentera

