Hopprädsla

Det var nog aldrig meningen att jag skulle bli en hoppryttare. Med en hopprädsla av högsta grad och ett alldeles för stort kontrollbehov har jag bara tappat mer och mer självförtroende efter varje gång jag hoppat. Jag har alltid fegat ur om någonting blivit fel, jag har lagt mängder av volter och styrt bort självmant från hindret alldeles för många gånger under alla dessa år jag har ridit och varenda gång så har jag blivit lika arg på mig själv. Det är ett hinder, ett hinder med bommar som går att riva om någonting skulle bli fel och dessutom är hästarna avlade för att klara av att ta sig över hindret felfritt – vad är problemet? Hur svårt ska det vara?

Jag har alltid fått tvingat och pushat mig själv gällande hoppningen, förutom några enstaka gånger under mitt sista år med Flamingo. Jag har hoppat hinder jag har tyckt varit alldeles för höga och jag har hoppat hästar jag varken haft någon tillit till eller känt att jag haft kontrollen över, och visst har det känts skönt efter det. Det är en underbar känsla att ta sig över ett hinder man varit livrädd när man styrt mot och det är en oslagbar känsla att klara av någonting man tvivlat så stark på, så är det, men har det varit värt det? Ska man verkligen göra någonting man är livrädd för, på grund av en rädsla över att man ska tappa kontrollen? Med facit i handen så ja, det har varit värt det. Många menar att man aldrig ska tvinga sig själv eller pusha sig själv, och visst ska man inte det, men någon gång måste man tvinga sig att göra något för att kunna ta sig vidare, för att kunna göra det man faktiskt vill. Oavsett om det gäller att ta sig över det där höga hindret, våga fråga om den där prao-platsen eller våga prata med den där snygga killen så måste man någon gång ta mod och våga, oavsett hur rädd man är för att göra det.

Jag har börjat, sakta men säkert, att släppa taget om mitt kontrollbehov och att säga hejdå till min hopprädsla. Jag har en häst jag litar jättemycket på och en häst som ställer upp i alla lägen, något jag tycker är jätteviktigt när man är hopprädd, eller har ett kontrollbehov, men ändå vill hoppa, för det är ju kul att hoppa när man väl vågar. Dem senaste hoppträningarna har verkligen varit krävande för mig, våra tränare har höjt upp hindrena och vi har fått hoppa kombinationer och serier, något av det värsta jag vet. Jag blir alltid en aning nervös om det står en kombination eller en serie i ridhuset när det är dags för hoppträning och oftast tar mitt kontrollbehov över där. Jag vill komma perfekt på A-hindret så att man kan komma perfekt på det andra hindret och undvika att man lägger hästen jättefel och den stannar eller att det blir något annat och allvarligare fel – men oftast när man tänker att man ska göra något perfekt spänner man sig och det blir bara pannkaka ändå, vilket det tidigare har blivit. Jag har velat för mycket, ”hjälpt” hästen för mycket och då har det bara blivit fel. Mina kompisar och mina tränare har tjatat hål i huvudet på mig om att jag måste våga lämna över uppgifterna till hästen och aldrig supporta den för mycket, och äntligen har det satt sig i mitt huvud och jag kan låta hästarna ta ansvaret själva, men självklart med support från mig.

Så, ni hopprädda och ni med alldeles för stora kontrollbehov, kika på dessa videos, bygg upp likadana övningar och hoppa, hoppa, hoppa! Det är krävande, man blir nervös, man blir rädd och det kommer att bli fel till en början – men man lär sig så mycket av det och tillslut kommer man att våga lämna över uppgiften till hästen och bara hänga med.


Serien kommer ungefär vid 2:09.


Kombinationen kommer ungefär vid 2:41.

4 thoughts on “Hopprädsla

  1. är själv hopprädd men bygger nu upp förtroendet med en ponny jag litar på till 99% då vi bara spenderat 2 månader tsm

Kommentera

