Denna helg behövdes

Vi tog inga placeringar i helgen, Tessan och jag var nära på att stoppa ut oss och med Duchess red jag fel väg, men trots det så har jag aldrig någonsin varit så nöjd över en tävlingshelg. I lördags behöll jag mitt fokus från det att jag vaknade tills vi var på väg hem från tävlingen, därefter svävade jag på moln. Vi åkte till tävlingen, jag red det bästa jag kunde, jag var nöjd över mina ritter trots att vi inte red på några drömprocent eller tog några placeringar och ingen av oss bråkade under tävlingsdagen – bara det är en vinst för mig. Jag kände inte av min prestationsångest en enda gång varken med Tessan eller Duchess, inte ens när jag gick in i min första LA:P1 fastän det fanns personer som tvivlade på oss och skulle ha någonting att gotta sig i om det inte gick något bra. ”Du kommer aldrig någonsin att rida på över 40% i en LA:P1 med Duchess” – de orden var det enda jag tänkte på när resultatet kom. Jo du, tänk att jag faktiskt kunde det. Och Tessan, den underbara storhästen med det stora hjärtat, varje start jag får med henne är en vinst, i alla fall för mig. Utan Tessan hade jag aldrig fortsatt med hoppningen och jag hade aldrig någonsin kunnat få det självförtroendet jag känner när jag rider henne, Tessan räddade min motivation och utveckling och det är jag mer än tacksam över.

Denna tävlingshelgen var den bästa jag någonsin haft och det känns äntligen som om jag är på rätt väg till att kunna bli en bra tävlingsryttare. Jag stötte på problem, jag red fel, jag fick några stopp och jag höll nästan inte på att kunna rida runt dressyrbanan – men jag red, jag gav aldrig upp och jag agerade aldrig ut mina känslor på mina hästar. Jag lyckades hålla min prestationsångest, den som förstörde hela tävlingsåret 2014, borta från båda tävlingarna och jag kunde njuta av tävlandet. Jag njöt på framridningen, på framhoppningen och inne på banan. Äntligen kunde jag känna det roliga med tävlandet och känslan av att vara nöjd efter mina ritter, trots 8 fel, 55% och ingen placering.

DSC_0128

One thought on “Denna helg behövdes

  1. Det bästa som finns är att klara något ingen annan trodde man kunde. Grym känsla. Och ibland spelar placeringar, procent eller fel inte så stor roll, vad man själv känner är viktigt. Kul att du var glad och stolt över dig och hästarna 😀

Kommentera

