Dagens träning

Dagens träning var så himla bra! Jag började med att rida fram på ett annorlunda sätt, såsom jag gjorde förra tisdagen under träningen för Elin. Jag började med att skritta med något längre tyglar och överdriva böjningen på volter och serpentiner och därefter gjorde jag skänkelvikningar och skolor, dock gjorde jag inte rörelserna såsom dem ska vara istället överdrev jag även dem. Duchess blev jättemjuk i kroppen och i sidorna och frustade nöjt redan innan jag började trava fram. I traven jobbade jag med samma övningar och i galoppen lät jag henne bara rulla på och stod upp i lätt sits, även då frustade hon nöjt och kändes lika fin! Detta blir verkligen mitt nya sätt att rida fram på, otroligt effektivt och givande.

Under träningen började vi med att jobba med galoppen. Jag fick rida många förvända linjer och även tänka bogen in på rakt spår vilket hjälpte mycket då Duchess blev något stark och snabb på långsidorna vid det raka spåret. Jag fick börja med att rida utan stigbyglar vilket gick en kort stund innan mina lår och min mage brände och jag var alldeles andfådd, haha, då var det bara att ta en skrittpaus och lugna ner sig ett tag innan jag fick ta stigbyglarna och jobba med samma övningar igen. Jag fick även tänka tagen bakdel i galoppen överlag då det hjälpte till med att få en mer tretaktig galopp.

Därefter jobbade vi med framdelsvändningar för att förbereda inför travjobbet. Framdelsvändningarna är fortfarande en av våra svagheter men det blir bara bättre och bättre ju mer jag lär mig! I traven jobbade vi med skänkelvikningar och jag fick göra några jättebra tips för att få till dem så bra som möjligt. Duchess blir gärna något för snabb och rinner iväg åt sidan så jag fick rida skänkelvikningar och göra övergångar mellan skritt och trav och även rida ”trappor”, med det menar jag skänkelvikning några steg, rida rakt fram i några steg och fortsätta så ett tag.

Vi avslutade med att träna på enkla byten. Jag fick rida på serpentinbågar och göra enkla byten i varje båge, har för mig att det är så man gör dem enkla bytena i LA:P1:an? I vilket fall så gick det bra, vi kan göra bättre avsaktningar men galoppfattningarna var superfina och vi fick till ett flyt genom allting och det är jag glad över, det var i alla fall stor skillnad sedan sist vi tränade på enkla byten för Marianne.

Kort och gott så är jag jättenöjd över denna träningen och vi fick en hel del bra tips som jag kommer att använda mig av i fortsättningen. Fick även höra att Duchess blivit himla fin i kroppen och hamnat i en finare form, så kul att höra! 🙂

16mars1

4 thoughts on “Dagens träning

  1. Nej de enkla bytena ligger på en ”halv” snett igenom i LA:P1, den förvända ligger däremot på serpentinbåge. 🙂

Kommentera

