Programträning

Gårdagen avslutades på ett jättebra sätt med en vinst tillsammans med mitt lag på Arosfortet och en myskväll framför Melodifestivalen med familjen och en saknad vän, Adina. Vi båda vaknade ganska tidigt imorse och tittade på Vasaloppet med familjen innan Adina åkte hem och det var dags att åka ut till stallet.

Jag och Duchess påbörjade vår programträning inför debuten om några veckor. Jag blir en aning för spänd så fort jag ska rida ett program och då blir min ridning stressad och hård istället för lugn och mjuk som den annars brukar vara. Det är en av mina stora svagheter men det ska jag träna stenhårt på fram tills tävlingarna. Bortsett från mina missar var det ändå ett bra ridpass överlag. Duchess var mjuk och fin, något ofokuserad och därmed segare än vanligt, men jättefin ändå. Jag jobbade galoppen en stund innan jag red programmet och då fick jag verkligen till det. Jag satt såsom jag ska och då fick jag Duchess att gå som en klocka, till och med vänster galoppen var jättebra vilket den aldrig brukar vara, den brukar alltid vara något svagare än högra.

Innan jag avslutade ridpasset red jag igenom travdelarna ur Lagtävlan och även det kände okej. Det var inte perfekt men det var bra med tanke på mina missar och nu i efterhand insåg jag att det kändes mycket sämre än vad det såg ut. Jag kan åtminstone vara glad att jag kom ihåg programmet och att jag nu vet vad vi behöver träna på, det var tur att jag valde att börja med programridningen så tidigt istället för dagen innan tävlingen, haha. Jag ska se om det finns tid till att kunna rida igenom programmet för Malin någon gång innan tävlingen och även om jag kan få lite hjälp med den delen nästa Elin-träning, det hade nog hjälpt en hel del.

duchess8mars1

duchess8mars2

One thought on “Programträning

Kommentera

