Veckoplanering fram tills årsdebuten

I slutet av månaden kommer jag och Duchess att göra vår årsdebut på tävlingsbanan och fram tills dess väntas en hel del träning för bådas del. Jag har förberett veckorna innan tävlingen in i minsta detalj, den som har förberett sig på bäst sätt inför en tävling kommer säkerligen att vara den som går därifrån med bäst ritter, bäst resultat och flest placeringen, det är jag övertygad om. Dessutom blir jag bara lugnare på tävlingsdagen ju mer förberedd jag känner mig.

Planen under resten av månaden kommer att se ut ungefär på detta sättet, det ända jag inte har skrivit med är Duchess återhämtning mellan ridpassen och min egna träning.

Vecka 10
Under våra ridpass hemma ska vi ha mycket fokus på formen och att kunna variera mellan den höga och den låga formen. Vi ska börja med att få upp flåset och träna upp Duchess kondition. Vi ska även börja rida igenom trav-delarna ur både Lag 13 och LB:1 och jag ska börja memorera programmen.

Vecka 11
Denna veckan blir en ganska hård vecka, alla rörelser ska finslipas och jag ska inte nöja mig med något som bara känns okej, det ska vara nästintill perfekt. Vi ska fortsätta med flås- och konditionsträningen samt klättra mycket i backar. Eventuellt ska vi försöka komma iväg och rida för tränare.

Vecka 12
Marianne-träning på måndagen. Under resten av veckan ska fokuset ligga på detaljer såsom hörnpasseringar, noggranna vägar, övergångar och noggrant utförda rörelser, vi vill hellre ha 8:or på våra rörelser än 6:or. Vi ska rida igenom galopp-delarna ur båda programmen och jag ska lära mig programmen utantill. Även denna vecka fortsätter vi med flås, kondition och backträning.

Vecka 13
Tävlingsveckan. Fokuset kommer att ligga extra mycket på lösgjordhet och lydnad. Jag vill rida igenom båda programmen minst en gång, helst för någon som kan se vad som behöver förbättras för att kunna få så höga procent som möjligt. Även denna veckan kommer fokuset att ligga på finslipningen och att rida noggranna vägar. Tänka på att komma ut och rida mycket i backarna. Jag ska kunna programmen utantill.

DSC_0220
Jag längtar ihjäl mig efter detta…

Kommentera

