Utvärdering av målen under februari

Målen jag ville uppnå under februari med Duchess:
– Börja rida igenom Lagtävlans-programmet och se vad som behövs tränas lite extra på tills debuten i mars.
– Förbättra enkla bytena.
– Stärka upp galoppen.

Jag har uppnått alla dessa mål förutom det förstnämnda, tyvärr. Jag har inte haft någonstans där jag har kunnat rida igenom programmet, i ridhuset har det varit någon annan och ridbanan har fortfarande isfläckar lite här och var, det målet får flyttas framåt! Resten av målen har jag uppnått och det är jag supernöjd över. Galoppen har blivit mycket starkare och bättre överlag sedan vi började kunna rida utomhus, Duchess blir lite mer taggad, använder sig av bakbenen och hamnar i en mer naturlig uppförsbacke och då blir det mycket lättare. Dessutom har nog träningen i backarna gjort en ganska stor inverkan! De enkla bytena fungerar kanon och vi kan finslipa de mer och mer.

26022015-IMG_7154

Målen jag ville uppnå under februari med Tessan:
– Våga rida mer framåt.
– Checka av och lära mig hur hon fungerar i alla situationer.

Med Tessan uppnådde jag alla målen, jätteroligt! Jag har slutat backa och låter henne istället få galoppera framåt i ett friskt tempo och tänker mycket på att aldrig bli hängande i handen och på så sätt börja bromsa henne. Jag har börjat notera hur Tessan fungerar i olika situationer, både i dressyren, i hoppningen och i hanteringen, och vad jag sett än så länge är det en genomsnäll häst – respekt i hanteringen, ställer upp i alla lägen i hoppningen och blir jättefin i dressyren när man hittar rätt knappar, jag har verkligen fått tag på en guldhäst!

tessan13februari2

One thought on “Utvärdering av målen under februari

Kommentera

