I skuggan av andras utveckling och framgång

Jag har hamnat i en sorts svacka ridmässigt, eller rättare sagt mental i ridsporten. Under den senaste tiden har många av mina vänner, och andra personer på Instagram, Facebook och så vidare, hunnit iväg och startat några av sina första tävlingar för året – och självklart dela med sig av det på sociala medier. Några har tagit ett viktigt kval till högre klasser eller till SM, andra har vunnit och tagit placeringar och några har nått några av sina mål för året, det tycker jag är jättekul, men samtidigt smyger sig avundsjukan och prestationsångesten på mig. Personer som legat på samma nivå som mig har dragit iväg och blivit ännu mer sammansvetsade med sina ponnyer och tagit sin från LB-LA till LA:P1 och till att snart vara startklara för FEI, samtidigt som jag har jobbat rumpan av mig för att kunna få till galoppfattningar från skritt, skolor och enkla byten.

Känslan av att LA:P1-debuten bara försvinner längre och längre bort har kommit och gått mer och mer under den senaste tiden och jag har börjat tvivla på mig och Duchess och på min ridning. Alla andra utvecklas – varför gör inte jag det? Ridsporten kan vara otroligt hård i vissa stunder, särskilt när man lägger allt fokus på alla andra istället för sig själv, varför ser jag bara alla andras utveckling och inte min egna?

I vissa stunder känner man sig hopplös som ryttare, särskilt när det känns som om alla andra utvecklas och går vidare och det känns som om man själv bara står och trampar på samma ställe och aldrig tar sig vidare. Men jag ska ta mig ur min svacka, jag ska stärka mitt psyke och jag ska tänka om, tänka rätt och lägga mitt fokus på rätt saker. Trots allt tvivel och denna lilla svacka anmälde jag oss ändå till vår LA:P1-debut igår kväll, efter gårdagens ridpass känns det inte lika omöjlig länge och jag ska se till att det aldrig blir omöjligt igen, jag och Duchess ska visa vad vi går för och bevisa att vi också hör hemma på den nivån.

DSC_0798

2 thoughts on “I skuggan av andras utveckling och framgång

  1. Känner samma som dig. De flesta bloggar jag läser är så sjukt duktiga (du med) och jag sitter där på min lilla häst och kämpar med simpla saker…

  2. Tror säkert du ”hittar tillbaka” igen för ni är så duktiga! Alla har svackor ibland och med hjälp av de kan man faktiskt växa och bli ännu bättre än innan. Så fortsätt kämpa så tror jag på att ni snart är på topp igen 😀
    Kram!

Kommentera

