Två galna ponnyer

Dagens ridpass bjöd på en massor av drama vilket förstörde lite för mig och Duchess. Jag och en till tjej i stallet red till ridhuset och min tanke var att träna styrka med D genom att hoppa en sorts ”serie”, bom, bom och avslutandes med hinder. Eftersom att Duchess är såpass liten men har sådan stor galopp hade vi det lite klurigt med avstånden och då fick vi prova oss fram. En av gångerna jag kom på serien kom vi en aning för stort och Duchess överhoppade över första bommen, landade nästan på den andra bommen och tog i för kung och fosterland för att ta sig över hindret, ponnyn med hjärtat av guld. Oturligt nog blev den andra tjejens ponny jätterädd eftersom att Duchess pruttade och då bockade den av sin ryttare, det märkte varken mamma eller jag eftersom att vi hade fullt upp med att få stopp på D efter hindret.

Efter den incidenten blev alla känslorna för mycket för Duchess och hon blockerade allt, tyvärr. Duchess är en känslig dam och bara minsta lilla arga, ledsna, rädda och nervösa känslan från en person i hennes närhet känner hon av alldeles för bra. Jag försökte mig på att ta samma hinder återigen men det ledde till att jag också var nära på att smaka grus, Duchess drog en rejäl brall och stack åt höger, vänster och tvärnitade framför väggen. Efter det blev jag osäker, jag har ju ett otroligt kontrollbehov och bara jag tappar kontrollen en gång så blir jag livrädd. Jag tog i alla fall hindret några fler gånger i trav och avslutade på det mest odramatiska sättet jag kunde, nästa gång vi ska hoppa ska vi se till att göra det under mindre dramatiska omständigheter.

Jag kan i alla fall vara nöjd med hur mycket Duchess har börjat våga ställa upp i hoppningen, hur fräsch och mjuk Duchess var i dressyrarbetet och min sits – jag fick verkligen till mina händer under dagens ridpass 😀 Kan passa på att meddela att både tjejen som ramlade av och hästen klarade sig utan några skador.

22feb1

22feb2
Världens finaste lilla ponny, den välutbildade dressyrponnyn som älskar hoppningen

One thought on “Två galna ponnyer

Kommentera

