Hårdträning för oss båda inför tävlingssäsongen

Samtidigt som snön smälte bort och tävlingarna började öppnas för anmälan gick min motivation upp i taket, äntligen börjar jag närma mig tävlingssäsongen och framförallt debuten i LA:P1 och storhästdebuten – jag ser så mycket fram emot 2015. Min och Duchess årsdebut äger rum vecka 13 och fram tills dess ska jag sätta D i hårdträning och även mig själv i hårdträning, vi båda måste ligga på topp fysiskt om vi ska kunna prestera bra i år. Vinterns tävlingsuppehåll är något av det viktigaste vi ryttare kan få, det är då vi ska träna upp hästarna och oss själva så att vi kan göra så bra ifrån oss som möjligt, i slutändan är det det mest förberedda ekipaget som gör bäst ifrån sig, inte hästen utan muskler och ryttaren som blir andfådd efter en ritt.

Tanken med Duchess under den kommande månaden, och därefter såklart, kommer att vara mycket fokus på styrkan och konditionen. För att träna upp hennes styrka kommer jag att rida mer över bommar än vad jag har gjort tidigare. Under joggingpass tänker jag lägga ut en massor av bommar och ha ganska långa avstånd emellan så att D verkligen får sträcka ut sig och stärka upp hennes högra bakben, det kommer att underlätta mycket för oss. Utöver bommarna tänker jag även hoppa henne och då hoppar jag låga hinder med stärkande syfte, till exempel studs, travhoppning och kombinationer. Konditionen ska tränas minst en gång i veckan och då galopperar jag några längder på vår galoppraka, cirka 1 km lång, och nere vid slottsbanorna – jag kommer då vara noga med att variera galoppträningen och vissa gånger kommer jag att intervallträna, andra gånger kommer jag bara stå upp och galoppera för att få upp flåset och andra gånger ta tillbaka, rida iväg, ta tillbaka, rida iväg.

Utöver styrkan och konditionen vill jag försöka sitsträna en gång i veckan och även rida mer för instruktörer. Nästa månad ska vi förhoppningsvis vara med på Marianne-träningen men jag vill även hinna rida lite mer för Elin innan debuten, det skulle vara jättebra för oss. Jag ska även försöka få till att D blir tömkörd ungefär en gång i veckan, det blir jättebra för hennes rygg att få lite avbelastning och det blir en bra träning i med att hon får galoppera ganska fritt i en rund form och det hjälper till med att stärka musklerna. Mamma ska även fortsätta rida Duchess två dagar i veckan och eftersom att mamma och jag rider olika och har olika styrkor så kommer även det att hjälpa till med att stärka Duchess.

Samtidigt som Duchess sätts i hårdträning kommer även jag att träna mycket mer. Jag har nästan samma tänk kring mig själv som kring Duchess, styrkan och konditionen är viktigast. Jag gör övningar för att stärka de muskler som vi ryttare behöver för att orka med att rida och jag ska börja löp-träna för att få en bra kondition och även då orka rida bättre. Jag har även tänkt ta tag i min kost, äta en bättre frukost, aldrig vara småhungrig innan jag ska ut till stallet, försöka äta något innan tävlingar, äta bättre på tävlingsplatsen och sådant. Det är otroligt viktigt för oss ryttare att även vi är vältränade och noga med vår kost – vi hade ju aldrig någonsin släppt ut våra hästar på bete och låta de vila innan en tävling, då bör vi inte göra det med oss själva heller. Jag kommer även att försöka rida så många olika hästar jag kan över Duchess, även det är jättenyttigt för oss ryttare.

DSC_0098

One thought on “Hårdträning för oss båda inför tävlingssäsongen

  1. Du kanske kan göra ett inlägg någon gång om tips på övningar man kan göra hemma för att stärka sig som ryttare utan häst? 😀 haha ojj vilken lång mening det blev xD

Kommentera

