Förbättringar och försämringar angående min sits

Jag har kämpat med min hoppsits under en längre tid. Innan förra sommaren kom hade jag fått till den nästan såsom jag vill ha den men sedan fick jag ta ett motvilligt uppehåll från hoppningen och då tappade jag det jag hade byggt upp. Dessutom var det svårt att få till en bra sits på Lilla Gubben då han behövdes hoppas med långa tyglar och då kunde jag inte ge lika mycket eftergift eftersom att tyglarna bara hängde då, han var även känslig i manen så jag kunde glömma mantagen.

Det var när jag började rida Tessan som jag var tvungen att ändra min sits. Tessan är såpass fin i hoppningen och då vill jag inte förstöra det med en dålig sits som ger en dålig inverkan. Under de senaste månaderna har jag analyserat min egna sits och andras sitsar och försöka sett hur man ska göra för att få till det så bra som möjligt, jag behöver hitta en sorts taktik eller vad man nu vill kalla det. Det finns en hoppryttare som jag kikat lite extra på under denna tiden, en av ryttarna som tog guld i stil SM i höstas, hennes sits är en bra ”mall” över hur jag vill få min sits.

Under hoppträningen i fredags var jag jättenöjd över min sits och såg en massor av förbättringar, men även lite försämring. Mina skänklar hamnar i alldeles fel läge, de hamnar för långt bakåt och tårna pekar rakt neråt. Jag insåg även att min blick är otroligt dålig, i alla fall så antar jag att om man ser hästens framben lyftas över hindret så har man en ganska dålig blick.

Här är några saker som jag tycker har blivit bättre:
Min handställning över hindret. Mina armbågar pekar mer inåt istället för att peka utåt såsom de gjorde förut, jag har dessutom fått handen att vara mer ihop istället för att vara bred.
Mitt överliv. Förut satt jag för upprätt över hindrena och sedan övergick det till att jag kastade fram överlivet och glömde bort eftergiften. Nu låter jag istället handen flyga med hästen över hindret, dock inte överdrivet, och då undviker jag att hela mitt överliv ligger på hästen.

Då – 2013/2014
världensbästaflams

2

Nu – 2015
tessan13februari4

tessan13februari2

Kommentera

