Vem får rida mina hästar?

Jag är otroligt noga med vem jag låter rida Duchess, och det har jag alltid varit. Från början var Duchess inte min egna häst så varje gång jag skulle låta någon ”utomstående” rida henne så frågade jag alltid ägarna först och det tänket sitter kvar fortfarande. Jag är otroligt rädd om Duchess och jag är rädd om att behålla det lugnet hon äntligen lyckats finna sig i och därför vill jag inte att någon bara kommer och ”förstör” det. Jag skulle inte kalla Duchess för en svår häst men Duchess är en otroligt speciell häst och det krävs inte mycket för att stressa upp henne och därmed få henne att stänga av helt, jag kan tycka att det nästan blir lite obehagligt när det händer i med att hon blockerar allt annat utom stressen.

Jag har några få personer jag skulle kunna låna ut Duchess till utan att tveka, det är personer som jag litar på fullt ut. Absolut kan jag slänga upp en person utan hästintresse på Duchess och leda den personen medan den skrittar och möjligtvis travar, men när det gäller att rida på riktigt så finns det bara några få personer som får göra det. Min mamma är en av de personerna och även Matilda och en annan tjej på ridskolan. De personerna känner jag att jag kan lita på gällande både hantering och ridning och jag vet att de aldrig skulle göra något tvärtemot det jag bett de att göra. Jag hade även lånat ut Duchess till mina tränare om det behövdes, till exempel om det kör fast sig på en träning och man behöver lite extra hjälp.

Jag är dock positiv till att låta andra rida Duchess, det är inte så att det är förbjudet för någon annan att rida henne. Om allting sker såsom jag vill ha det och om personen rider på ett sätt som jag tycker om så ser jag inget problem med det. Det är nyttigt för Duchess att få ha någon annan ryttare som har andra styrkor än vad jag har och det är nyttigt för mig att se Duchess från marken.

DSC_0155
Matilda och Duchess, mina finaste vänner i samma bild ♥

DSC_0469
Duchess och Emma, en utav mina närmsta vänner som inte håller på med hästar överhuvudtaget.

2 thoughts on “Vem får rida mina hästar?

  1. Min lilla pålle har endast jag, min mamma och min tränare suttit på någonsin. Sjukt egentligen, men hon är så oerhört speciell att jag verkligen inte skulle slänga upp vem som helst på henne. Visst att en tränare eller en annan person hade fått sitta upp men jag är ett kontrollfreak och jag vet hur hon är – helt plötsligt slänger hon sig iväg om man inte är beredd på det.

  2. Jag är likadan. Jag har haft några tränare på min men då har hon vägrat gå, haha?? Hon har bara stått på stället och sparka bakut, hon är galet känslig och accepterar få.

Kommentera

