”Vad tycker du om…?” – Del 2

Vad tycker du om den höjda ponnyåldern?
Svar: Jag har lite delade åsikter kring allting runt höjningen men i grund och botten uppskattar jag att åldern höjts. Ryttarna som inte vill gå över till storhäst eller har möjlighet att skaffa storhäst efter ponnytiden får då möjligheten att stanna kvar i ridsporten lite längre och ha roligt på tävlingsbanorna med sin ponny. Jag går inte på alla dessa argument mot höjningen, i slutändan handlar ponnytiden egentligen om att man ska ha roligt och få lite erfarenhet. Jag tycker dock inte att själva åldersindelningen behövs, vad spelar det för roll om en 20-åring tävlar mot en 13-åring? På storhäst tävlar 13-åringar mot 50-åringar och det är inget som säger att det är givet att den äldsta vinner.

Lösdrift?
Svar: Vad finns det att tycka? Lösdrift är en jättebra lösning för hästarna som trivs med det och mer än det har jag inte att säga. Vissa hästar passar bättre på lösdrift och andra trivs bäst i box, allt beror bara på individen. Om vi tar ifrån mitt perspektiv så har jag inget emot lösdrift och behövs det så kommer jag att släppa mina hästar på lösdrift, oavsett om det är tävlingshästar, unghästar eller pensionärer.

Nya TR ändringarna?
Svar: Kan man svara att man inte är så insatt på denna frågan? Jag har verkligen ingen aning om vad som har ändrats, varken på dressyr eller hoppsidan. Har för mig att det är så att man slipper sporrar om det inte behövs och att man inte behöver dispens för att få tävla med huva? Och något kring benskydden i hoppning? Om det är så som jag fått för mig så tycker jag att det är bra, särskilt det med huvan i med att det behövs på Duchess.

3

One thought on “”Vad tycker du om…?” – Del 2

Kommentera

