Ponnyn med power

Jag älskar tisdagar, det är lätt min favoritdag efter fredagar. Jag har bara tre lektioner och slutar 12.30 vilket innebär att jag hinner med att rida, spendera tid i stallet, plugga, träna och gör sådant man annars brukar få stressa för att hinna med – det är så skönt! Jag var klar i stallet redan vid 4-tiden så när jag kom hem hann jag städa mitt rum och så har jag resten av kvällen till att lägga tid på bloggen, skolarbeten och sådant.

Duchess var en kanonkula under dagens ridpass, det bara kom mer och mer energi ju mer jag red. Dock lyckades jag omvandla den energin till en bra energi istället för en dålig energi, det vill säga att Duchess inte bara lyfte högt på benen och sprang snabbt, jag fick henne verkligen att jobba ordentligt. Den avslappnade, låga formen fanns med från början och det tog inte alls lång tid förrän hon var liksidig och mjuk i sidorna – så kul att få starta ett ridpass på ett sådant sätt! När jag väl hade börjat trava så kunde jag dock inte skritta något mer, jag fick ta ett x antal varv i ridhuset i galopp innan Duchess gick med på att skritta 😉

Jag hade tänkt lägga allt fokus under ridpasset på min sits och inverkan, men ändrade mig snabbt då jag fick till sitsen redan från början. Jag tog istället vara på den bra energin och red öppnor, slutor, enkla byten, förvänd galopp och andra mer lättare rörelser. Duchess gjorde allting hur lätt som helst och inte ens de enkla bytena var något problem idag, allt satt som det skulle. Nästa vecka ska vi iväg och träna för Marianne igen och det ska bli jätteroligt att få se om hon tycker att det blivit någon skillnad sedan den senaste träningen!

(null)

Kommentera

