En övning för alla typer av hästar

Under en hoppträning förra våren gjorde vi en övning som jag tyckte var otroligt bra och effektiv. Vi hade tre hinder på rad, ett räcke, ett kryss och ett räcke, på min stora D-ponny red jag på 5 språng mellan hindrena, då hade vi nog 15 meter mellan hindrena om jag tänker rätt. I vilket fall så fick vi börja med att hoppa räcket, lägga en volt, hoppa krysset, lägga en volt och hoppa räcket.

Den övningen var otroligt bra eftersom att den gjorde hästen lyhörd i med att vi ibland kunde lägga en volt efter hindret och ibland skippade vi volten – hästen blev uppmärksammad och på en het häst hjälpte volterna till med att man återfick kontrollen. Kort och gott en bra övning för hästar som behöver lägga mer fokus på sin ryttare och dennes hjälper och för hästar som kan bli heta och sticka, en övning för alla typer av hästar.

I filmen hoppar vi en kombination som uppvärmning, övningen jag skrev om börjar jag hoppa vid 0.24.

One thought on “En övning för alla typer av hästar

Kommentera

