Hur redigerar jag mina bilder?

Jag fotar så ofta jag kan och det är något jag verkligen tycker är roligt, redigeringen är den roligaste delen fastän det ibland kan vara lite jobbigt att få tummen ur och verkligen göra det. Jag tänkte visa er hur jag redigerar mina bilder, vilka program jag använder och liknande! Tycker ni att det är roligt att få lite bild-tips? Är det något ni vill att jag ska fortsätta med? 🙂

upprätning
1. Räta upp bilden.
Jag börjar med att ladda upp originalbilden i Picmonkey. Där går jag in på Basic Edits och väljer Rotate. Om ni tittar noga på bilden till vänster så går Duchess lite i nedförsbacke vilket blir lite ”fult” då man vill ha hästen i uppförsbacke. Jag rätar upp bilden tills jag tycker att det räcker och därefter sparar jag bilden, ett tips är att inte räta upp bilden för mycket eller för lite – tänk lagom.

klar
2. Kurvor.
När bilden har blivit upprättad så öppnar jag bilden i Gimp, ett program man kan ladda ner gratis från Internet. Där går jag in på fliken Färger och klickar på kurvor. På denna bilden ökade jag ljusstyrkan, ökade den röda färgen, ökade den gröna färgen och sänkte den blåa färgen – då kan man få det att se ut som om det var lite ljus på bilden fastän det var molnigt när den togs.

Därefter nöjer jag mig och så är bilden klar eller så väljer jag att gå in på Filter – förbättra – gör skarpare, dock försöker jag undvika att göra bilderna skarpare då det kan hända att bilderna blir lite prickiga.

2 thoughts on “Hur redigerar jag mina bilder?

Kommentera

