Planeringen är A och O

Förut var jag jättedålig på att ha en plan inför varje ridpass, särskilt i början av min tid med Duchess. Jag hade ju enbart ridit på ridskola innan jag började rida D så jag hade egentligen ingen aning om vad man gjorde när man skulle rida ett pass hemma, jag satt mest bara och travade runt på volter och galopperade runt fyrkantsspåret. Jag kunde inte heller rida Duchess i form men det är en annan story. Jag var heller inte alls bra på framskrittning och avskrittning, särskilt inte på Duchess som testade mig ganska mycket i början genom att bli rädd för saker, då blev jag osäker och hoppade av. Mina ridpass på min lilla shettis var heller inte så värst organiserade, då gick allt mest ut på att jag skulle sitta kvar och försöka att få henne att tänka på annat än att springa ut från banan.

Numera är jag alltid noga med att planera vartenda ridpass, oavsett om jag bara ska ut och skritta eller rida en genomkörare i ridhuset. Inom ridsporten så är planeringen A och O. Jag har alltid en plan på hur jag ska rida fram, vad jag ska göra efter uppvärmningen och hur jag ska trava av – dessutom så har jag även en plan B. Man måste alltid kunna ändra sin plan, det kan aldrig bli riktigt som man tänkt sig med hästar. Vissa dagar kan den sitta fast i någon av sidorna, den kan vara jättepigg och behöva galoppera av sig istället för att trav-jogga, den kan behöva träna på något helt annat än vad man tänkt och så vidare – man måste alltid kunna anpassa sig efter hästens dagsform.

Ett tips jag har till er som kanske har lite svårt för att lägga upp era hemmapass är att alltid tänka ut vad ni ska göra innan ni väl sitter på hästen. Jag brukar tänka att jag ska rida fram länge i skritt och flytta undan för skänkeln, göra tempoväxlingar och övergångar, rida serpentiner, lägga mig på volter, rida på rakt och böjt spår och andra lösgörande rörelser och därefter börjar jag med det ”riktiga” jobbet och så avslutar jag med att trava av på volter, serpentiner och genom att göra andra lösgörande rörelser. Om jag däremot ska rida ett joggingpass eller skrittjobba så gör jag framridnings-jobbet genom hela ridpasset, då ligger allt fokus på att lösgöra hästen. Rider jag ut så gör jag samma rörelser samt mycket övergångar.

DSC_2659

Kommentera

