Ett både bra och dåligt ridpass

Jag har lite blandade känslor efter dagens ridpass. Duchess var superpigg och jättefin, men känslan fanns inte riktigt där. Emellanåt kändes det jättebra men jag lyckades inte få till det såsom jag ville ha det hela tiden. Duchess blev lite stark, tog tag i bettet och sprang iväg och dessutom bytte hon galopp så fort det blev jobbigt, hallå, du var dressyrponny nyss? Dock så är jag jättenöjd med Duchess form, äntligen fick jag henne rund och jag hade känslan av att bakdelen och framdelen satt ihop, inte att framdelen gjorde något och bakdelen gjorde något helt annat. Fick en kommentar om att Duchess såg ut som en båge och då blev jag jätteglad, det har jag kämpat för länge!

Imorgon ska jag rida ut Duchess och bara jogga henne en kort stund. Jag hade egentligen en plan på att skritta imorgon men det blev en lite oplanerad vila för henne på fredag och då vill jag inte skritta och låta henne vila dagen efter, det blir en lite för lång ”vila” för henne. Duchess känns verkligen på topp för tillfället så jag vill inte ”förstöra” något genom att låta henne gå lite och riskera att hon blir stel, får alldeles för mycket överskottsenergi eller i värsta fall ännu en släng av korsförlamning. Fastän det är sällsynt med korsförlamning så är jag fortfarande livrädd över att Duchess ska få det igen och därför vill jag göra så mycket för att kunna hålla det borta.

DSC_0238
En av de mest känsloladdade bilderna jag har på Duchess, bara några dagar efter hennes korsförlamning.

One thought on “Ett både bra och dåligt ridpass

  1. Usch korsförlamning är så otäckt! Min ponny hade det för några år sen och hon hade så ont att hon bara låg ner ett tag… Hoppas det inte är något allvarligt! Kram

Kommentera

